Nylig fylt – Mars 2021 – “Diamine Music”
Vi er i starten av en ny måned, og jeg fortsetter tradisjonen med å dele hvilke penner og blekk jeg vil bruke i måneden som kommer. Denne gangen hadde jeg lyst til å bruke alle blekkene i en serie. Litt som jeg gjorde med Pilot Iroshizuku-blekkene i fjor sommer (bare ikke fullt så ambisiøst). Jeg bestemte meg derfor for at jeg i mars skulle bruke de ti blekkene i Diamine Music-boksen.
Jeg hadde helt glemt hvor fine disse blekkene er! En ting er at hvert enkelt blekk har en nydelig farge, og en livlig shading (som jeg liker godt). En annen ting er at de utfyller hverandre så godt som de gjør. Her har vi både rødt, blått, grønt, brunt, lilla og turkis. Alle fargegruppene er representert, men samtidig oppleves nyansene som er i sving her først og fremst som jordfarger. Det er ingen av dem som skriker høyt og skiller seg nevneverdig ut fra de andre, slik det ofte er i tilsvarende sett. Det er i det hele tatt en særdeles god og helhetlig seleksjon av blekk.
Hvert av de ti blekkene har fått navn etter en kjent komponist. Jeg er usikker på akkurat hva som ligger til grunn for de ulike fargevalgene, men de føles alle riktige for meg. Uten at jeg klarer å sette fingeren på hvorfor, så synes jeg fargene kler musikken til de ulike komponistene godt.
Denne gangen bestemte jeg meg altså for blekkene først, og måtte da prøve å finne penner som passet til blekkene, i stedet for å starte med pennene slik jeg vanligvis gjør. Noen sa seg nesten selv: Mozart måtte bli Leonardo Momento Zero Rosewood Ebonite, f. eks. Jeg var heller aldri i tvil om hvilken penn som måtte ha Chopin, Strauss eller Tchaikovsky. Med andre blekk var jeg mer usikker, og vi får se etter hvert som måneden går hvilke av dem som blir brukt mest.
Sitatene jeg har brukt denne gangen er fra hver av de ti komponistene. For noen av dem var det litt vanskelig å finne gode sitater, mens andre var rene gullgruver. Jeg måtte le høyt da jeg fant sitatet fra Tchaikovsky. Jeg synes også Strauss sitt sitat var fornøyelig. Det er nok litt andre idealer som gjelder for dirigenter nå enn det var på hans tid. Sitatene fra Händel, Beethoven og Chopin må kunne regnes som visdomsord, som er overførbare både til vår tid, og ikke minst til mange forskjellige bransjer, mens Schubert-sitatet nærmest er poesi. Jeg fant alle sitatene på engelsk, og har valgt å beholde dem på dette språket, selv om jeg vil anta at de fleste av dem opprinnelig ble sagt/skrevet på tysk.
Alt er skrevet i en GLP Creations “The Author” notatbok, med 68 gsm linjert og kremfarget Tomoe River-papir. Blekkprøvene som er inkludert i bildene er fra Col-o-ring, og endene er dyppet i blekkflaskene (en metode som jeg personlig synes gir et mye finere resultat enn å bruke bomullspinner, som jeg ser veldig mange gjør).