Caran d’Ache Léman
Vi starter Caran d’Ache-ukas mange omtaler med Léman De Nuit og Léman Caviar. Disse to pennene gir et godt grunnlag for de andre Caran d’Ache-pennene jeg skal skrive om denne uka, og danner en slags grunnlinje som de andre pennene kan måles opp mot.
Léman-serien er oppkalt etter Genèvesjøen, som heter Lac Léman på fransk. Designet på pennene er inspirert av farger, stemninger, samt plante- og dyreliv rundt sjøen. Dette er kanskje mest tydelig i Grand Bleu-modellen, som er blå og har bølger og krusninger som går nedover hele penna, men man kan også se at sjøen har inspirert de to pennene jeg har fått låne til denne omtalen.
Léman Caviar har fiskeskjellmønster i guilloche. Over mønsteret er det et lag lakk med et lite skjær av rav, som bidrar til å gi penna den varme bronsebrune fargen.
Léman De Nuit kom i forbindelse med 20-årsjubileet til Léman-serien, og har et Clous de Paris-mønster i guilloche. Dette mønsteret er populært også i klokkeverdenen, og består av små pyramider. Penna er lakkert med klar lakk over mønsteret slik at den er helt glatt.
Det er flere elementer ved denne penna som gir den et lite art deco-preg: designet på toppen av hetta, linjene på splitten som er som stiliserte solstråler, samt teksten på hettebåndet. Det er veldig stilige penner, som ikke er overdrevet på noe slags vis, men man får inntrykk av at ingenting er overlatt til tilfeldighetene. De har også en strømlinjeformet fasong, og disse elementene gjør dette til estetisk vakre penner.
Klipsen er hengslet, og er akkurat passe stram slik at den er lett å bruke. Det skal likevel sies at den er ganske tynn og glatt, og kan være litt vanskelig å få ordentlig tak i hvis man for eksempel skal hekte penna på skjorte- eller jakkelomma. Toppen av hetta er prydet av hexagon-logoen til Caran d’Ache i lakk. Hetta skrus av og på, og trenger kun å skrus trekvart runde rundt. Det sitter en liten o-ring nede ved gjengene som gjør at hetta sitter godt og er tett. O-ringen gjør også at det blir mykere, men også med litt mer motstand den siste kvarte runden før hetta er skrudd helt igjen. Det er ikke noe slingring noe sted med verken hetta eller klipsen, og det gjør at pennene framstår som solide, og av høy kvalitet.
Begge pennene jeg har lånt har splitter i medium, og de er begge knallgode. De har akkurat passe linjevariasjon, og er myke og glatte. Det er ørlitegranne feedback der, men ikke mer enn det bør være for at man skal kjenne splitt mot papir. Splittene legger igjen en perfekt mengde blekk, og blekkflyten er konsekvent og pålitelig. En Caran d’Ache medium skriver litt tynnere enn en medium fra Lamy eller Pelikan. Splittene til Léman er tilgjengelige i F, M, B og BB, og er i 18K gull.
Pennene har glatte metallgrep. Selv er jeg ikke noen stor fan av metallgrep, men synes grepene på disse pennene var mindre problematiske enn enkelte andre penner jeg har prøvd. Ettersom pennene er av metall, veier de også litt, men de er veldig godt balanserte. Man kan postere hetta bakpå penna, men selv synes jeg den blir litt baktung da.
Disse to pennene har i skrivende stund enda ikke kommet på Tudos, men jeg har fått opplyst at norske priser er henholdsvis kr. 6.790,- for Caviar og kr. 5.990,- for De Nuit. Det er selvfølgelig mye penger for en penn, men Caran d’Ache Léman er da også en veldig god penn på alle mulige måter. Prisen står med andre ord veldig godt i stil med hva du får, og disse pennene vil ikke være dårlige kjøp. Kvalitetsmessig er de fint på høyde med, eller bedre enn andre penner i samme prisklasse.
Pennene i denne omtalen er lånt av Caran d’Ache, og de har ikke betalt meg for å skrive dette innlegget. Omtalen er min ærlige mening om pennene, og Caran d’Ache har ikke lagt noen føringer for hva jeg skal skrive.
En kommentar til “Caran d’Ache Léman”