Søndagssplitten – “Fyll er fashion”
Fyllepennene gikk sakte men sikkert av moten en gang på 60-tallet, og ble redusert til skriveredskaper man i all hovedsak fant i klasserommene på grunnskolen. De har fått en ordentlig renessanse de siste årene, som blant annet VG skrev om tidligere i høst, men media har faktisk meldt om fyllepennenes tilbakekomst med jevne mellomrom helt siden 80-tallet. I dag har jeg gravd fram en fornøyelig artikkel fra Dagsavisen, lørdag 7. november 1998.
På slutten av nittitallet var ting som internett og mobiltelefoner relativt nytt. Fyllepennene representerte kanskje en slags motreaksjon til digitaliseringen som foregikk ellers i samfunnet, men utvalget av penner var en god del magrere enn det er i dag. Fyllepennene hadde nok også primært status som mote- og luksussymboler, noe som definitivt kommer tydelig fram i denne saken. Journalist Sissel Hoffengh krydret også saken med noen typiske tabloid-ordspill som man fortsatt kan le litt anstrengt av, og layout-avdelingen i Dagsavisen satte prikken over i-en ved å forme teksten som en pennesplitt:
Fyll er fashion
90-tallsmote handler om livskunst og eksklusivitet. Nå som pc er blitt allemannseie er det dermed helt naturlig at den gamle, klassiske fyllepennen får kultstatus blant dem som vil være først med det siste.
TEKST: SISSEL HOFFENGH
Trodde du du var riktig så krampekul med egen e-postadresse og alle dine venner og elskere trygt forskanset i cyberspace? Men skal du gjøre inntrykk på noen på 90-tallet, må du nok ty til langt mer stilfulle knep enn noen kjappe knepp på tastaturet. Glem telefonsvarere, elektronisk post og nymotens tilgjengelighetshysteri, nå skal det være håndskrevne kjærlighetsbrev, personlige signaturer og vakre notater på skoleblokka! Noen doser skjønnhet og omtanke gir oss “det gode livet” og nettopp det er selve essensen i moten på 90-tallet.
Hemmeligheten med å være “in” er å ha noe å by på som ikke alle andre har, en eksklusivitet som skiller seriøse trendsettere fra diltende moteslaver. For en virkelig innovatør er detaljene viktige, som å kunne trekke fram en knallsvart, blank fyllepenn, fet og lekker som en kubansk sigar, med diskré detaljer og graveringer i ekte gull. Slik kan du være en jåle og samtidig bli tatt på alvor, fordi et kostbart skriveverktøy signaliserer alvor og tradisjoner, gjerne med en duft av “gamle penger”.
I en verden der ny teknologi og effektivitet står mest sentralt er det fristende med noe som får oss til å stanse opp og trekke pusten slik at vi husker hva livet egentlig handler om, ting som kjærlighet, vennskap, tid til å skrive, lese, reise og erfare hvordan hvert menneske er unikt. Skriver du med fyllepenn må du jobbe med håndskriften din og bare glemme stress og slurv. Og er du keivhendt er du definitivt ute og kjører.
UNGE, HIPPE “FYLLEFANTER”
Hos urmakter Bjerke i Oslo merker de tydelig at fyllepennen er i ferd med å ta av. – Vi merker stadig større etterspørsel etter klassiske penner som Montblanc blant yngre folk. Det har nok en sammenheng med at håndskriften er tilbake i skolen i større grad enn på mange år, og at det å skrive vakre personlige brev er trendy igjen, sier butikksjef Mickey Brattøy. – Det har med livskunst å gjøre – jeg tror vi er mer opptatt av kvalitet i dag og forventer mer enn bare effektivitet slik reklamen skal ha oss til å tro.
Forfatter Erik Fosnes Hansen har sagt at han foretrekker å skrive vanskelige partier for hånd med fyllepenn, og da John Irving besøkte Oslo nylig, signerte han bøker med sin klassiske, svarte Montblanc.
Komplette skrivebordsinstrumenter med blekkhus, penneholder og trekkpapirpute som matcher fyllepennen er hva butikkene frister med til dem som vil være riktig gjennomførte.
– Hvem kjøper fyllepenn til flere tusen kroner?
– Unge menn. En fyllepenn er en klassisk mannegave og vi ser gjerne at folk kjøper en Montblanc som eksamensgave. Selvstendige yrkeskvinner kjøper gjerne fyllepenn til seg selv, sier Mickey Brattøy, som har bitt seg merke i at spesielt unge, motebevisste menn er veldig opphengt i detaljer. – De ønsker at penn, notisbok og gjerne også slipsnål og mansjettknapper skal være av samme merke. Små accessoirer bidrar til en stilfull helhet. Som for eksempel pengeklypen – den er blitt utrolig populær!
En pengeklype er en kjekk liten sak som holder tusenlappene i sjakk på innerlommen og er mye kulere enn lommebok i baklommen slik mange menn har for vane. Matcher penn og pengeklype kan du være nesten skråsikker på at du har funnet deg en fyr meg både smak og penger.
SERIØS ELEGANSE
De fleste eksklusive klokkehus som Cartier og Bvlgari produserer fyllepenner, eller skriveinstrumenter som de kalles på fagspråk. Fyllepennenes Chanel er Montblanc, best kjent for den lille svarte som er enkel, stilfull, men først og fremst funksjonell og slitesterk om du behandler den pent. Renser du den regelmessig med lunkent, rent vann, og fyller med originalblekk har du en penn for livet.
Den nesten 100 år gamle, tyskproduserte Montblanc-pennen finnes også i mer barokke utgaver der svulmende former og gull, hvitt gull og sølv samt inngraveringer er viktige innslag. Pennesplittene er av 18 karat gull og den hvite stjernen på korken illuderer den evige snøen på Montblanc.
En liten damepenn av dette merket kommer på rundt 1.200 kroner, en litt større herrepenn 3.220 kroner. – Men det arrangeres penneauksjoner over hele verden der samlere gjerne betaler en hel årslønn for mer spesielle utgaver som kun er produsert i små opplag, sier Mickey Brattøy.
Kanskje lurer du på om det kan være verdt kronene? Gjør i så fall følgende test: Flash ditt nyinnkjøpte skriveinstrument i ekte gull foran nesen på en snørrhoven kelner og skru langsomt av korken før du signerer regningen med et sofistikert rasp som ingen skjønner bæret av. Ikke en sjel vil mistenke deg for ikke å ha dekning på kontoen!