Visconti Iopenna
“Jøss, har Visconti kommet med en penn for barn?”, tenkte jeg da jeg først så bilde av den nye modellen deres, Iopenna. Den minner mest om sånne gummiblyanter man kunne bøye og lage knute på som alle hadde på barneskolen, så ved første øyekast var jeg sikker på at dette måtte være et forsøk på å henvende seg til et yngre publikum.
Helt til jeg så prisen…
Nå er jeg bare forvirret. For med de skarpe fargene og den fleksible pennekroppen har jeg vanskelig for å se hva målgruppen for denne pennen er, så lenge den koster latterlige tre tusen norske kroner (€280).
Vel, pennen er utviklet i et samarbeid mellom Visconti og den anerkjente designeren Gaetano Pesce. Visconti skriver blant annet at “dette samarbeidet har presset forskningen på materialer lengre enn noen andre pennemerker på markedet”, og at “resultatet er ikke bare en penn, men et stykke moderne kunst”.
“Iopenna er laget av en myk og fleksibel harpiks i sterke og behagelige farger som skal fremkalle mykheten og sensualiteten i menneskekroppen, og bringe denne inn i håndflaten din”. De bruker også ord som “oppdagelse”, “kreativitet” og “innovasjon”, og det er jo i og for seg passende til å beskrive denne lekne pennen.
Når man ser nærmere på noen av Gaetano Pesces arbeider, er det ikke vanskelig å forstå hvordan pennen har blitt som den har blitt, men samtidig ser jeg også et uutnyttet potensiale i dette samarbeidet. En av de fremste designerne fra det siste århundret møter det kanskje mest banebrytende pennemerket i moderne tid, og så er det dette de ender opp med? Det kunne vært så mye mer. I stedet ser den ut som en dyrere versjon av Jinhaos haipenn, og jeg klarer ikke å riste av meg førsteinntrykket: at dette er en penn som vil ha størst appell for barn, men som er alt for dyr til å være en barnepenn.