Søndagssplitten – Fyllepenn på fly
Jeg får av og til spørsmål fra folk som lurer på om man kan ta med seg fyllepenner ombord i fly, og om det er fare for at de kan lekke på grunn av trykkforskjellene. Her kommer derfor noen tips og erfaringer om å fly med fyllepenner.
Er det lov å ta med fyllepenner ombord?
Det er en vanlig misforståelse at det ikke er lov, og enkelte flyselskaper anbefaler at man ikke flyr med fyllepenner på grunn av faren for lekkasje. Likevel er det selvfølgelig lov å fly med penner. Det er jo ikke et våpen (selv om en passasjer på Air China brukte en fyllepenn til å true mannskapet ombord i flyet sitt i fjor vår). Jeg har flydd en del med fyllepenner, og aldri opplevd å bli stoppet på grunn av det i sikkerhetskontrollen. Jeg har av og til tenkt på at det faktisk er væske i pennene, og lurt på om jeg burde pakket dem inn i zip-lock-poser på lik linje med tannkremtuber og deodoranter, men jeg har aldri endt opp med å faktisk gjøre det, og det har aldri vært noe problem. Hvis du har med deg blekkflasker, derimot, må du huske å putte de i poser. Husk også at flaskene må romme mindre enn 100 ml blekk (men dette gjelder jo de aller fleste blekkflasker). Hvis du flyr ofte, og har behov for å ha med ekstra blekk, kan det kanskje være verdt å investere i en Visconti Travelling Inkwell eller en billigere Pineider Pen Filler.
Fun fact:
Parker testet sin Duofold i Permanite grundig før de sendte den ut på markedet i 1926. De ville være sikre på at de kunne dokumentere at permanite-materialet tålte hva som helst, så de kjørte over den med buss, de kasta den utfor Grand Canyon, og de slapp den ut av et fly. Penna overlevde visstnok alle testene uten en skramme. De var så sikre på hvor solid penna var, at den kom med 25 års garanti mot slitasje.
Er det fare for lekkasjer?
Det korte svaret er: ja. Det er definitivt det, men det er et par ting man kan gjøre som minsker risikoen for blekklekkasjer betraktelig. Det første du bør gjøre er å sørge for at penna er fylt helt opp med blekk før du flyr med den. Ved endringer i lufttrykket er det lufta i penna som utvider seg og trekker seg sammen, og ikke blekket. Hvis du sørger for at det er så lite luft i penna som mulig bør det i utgangspunktet gå bra. En annen ting du bør gjøre er å sørge for at penna står oppreist med splitten opp, spesielt når setebelte-skiltet er tent under take-off og landing. Da vil blekket i penna legge seg nederst, og lufta øverst, slik at det er lufta som presses ut, og ikke blekket. Hvis du har en skjorte- eller jakkelomme å ha penna i er dette ganske enkelt. Ellers kan du sette penna eller pennefuteralet ditt i lomma i seteryggen foran deg slik at de står oppreist. Bare ikke glem å ta de med deg når du forlater flyet! De gangene jeg har flydd med fyllepenner har jeg alltid fulgt disse to rådene, og jeg har aldri hatt en lekkasje. For sikkerhets skyld anbefaler jeg likevel å være litt forsiktig første gang man åpner penna etter landing, i tilfelle det har samlet seg litt blekk i hetta.
Merk at uansett hvor mange forholdsregler man tar vil det alltid være en viss risiko for lekkasje når man utsetter en penn for trykkforskjeller. Vil du være hundre prosent sikker er det aldri dumt å pakke pennene i plast før du setter deg på flyet.
Fun fact:
På gamle penner fra 1920- og 1930-tallet er det vanligvis ikke riller på blekklederen. Dette kom senere, delvis som et resultat av at folk begynte å fly. Etter hvert som det ble vanligere å benytte seg av denne reisemåten oppdaget mange også at penner har en tendens til å lekke ved trykkforskjeller. Penneprodusentene begynte derfor å lage riller i blekklederne. Rillene kunne fange opp et par dråper blekk slik at de ikke gikk ut i hetta på penna, og reddet nok dermed en del skjorter og jakker fra den sikre blekkatastrofe.
Kan man bruke penna underveis?
Ja, men et generelt tips er å ikke skrive med den når setebelte-lampen er tent. Det er da trykket endrer seg mest. Som nevnt er det lurt å være litt forsiktig første gang man åpner penna etter take-off, i tilfelle det har vært en liten lekkasje, og det ligger blekk i hetta.
Er det noen penner som er bedre å fly med enn andre?
Såkalte vakuum-fyllepenner er ganske praktiske når man skal ut og fly. De kan lukkes slik at blekket ikke strømmer fra blekkbeholderen og ned til lederen og splitten. Med disse pennene slipper du dermed å tenke på at du bør fylle dem helt opp (eller eventuelt tømme dem helt) før du reiser med dem. De har også ganske stor blekkapasitet, så hvis du har en vakuum-fyllepenn eller to i bagasjen trenger du kanskje ikke å ha med ekstra blekk. Det er ikke så veldig mange vakuum-fyllepenner på markedet, men de tre mest kjente er TWSBI Vac700, Pilot Custom 823 og Visconti Homo Sapiens.
Legg gjerne igjen en kommentar om hvordan det gikk hvis du har flydd med fyllepenn!
4 kommentarer til “Søndagssplitten – Fyllepenn på fly”
Eneste jeg har som funker uten å slippe blekk, er Twsbi vacuum
Men har du prøvd å fylle de andre pennene helt opp først, og sørge for at de står med splitten opp under flyturen? Jeg har flydd med ganske mange forskjellige penner, og aldri hatt noe problem. Når det er sagt er jo vakuum-penner helt klart det tryggeste 🙂
Hei,
Jeg har flydd mye med fyllepenn. Min rutine før flyturen er at jeg på hver enkelt penn holder pennen med splitten pekende oppover mens jeg skrur på endeskruen for å bevege stempelet oppover, for å minske volumet der blekket er, for å tømme reservoaret for luft. Jeg vrir til all luften er presset ut av reservoaret. På penner der det ikke er lett å se reservoaret vrir jeg til det kommer blekk i de nederste rillene på blekkleder, så skrur jeg ørlite gran tilbake.
Jeg har som regel pennene i innsjekket bagasje og har aldri brydd meg med om disse ligger med splitten pekende oppover eller nedover (og man vet jo aldri hvordan kofferten blir stablet uansett).
Jeg har aldri vært utsatt for blekklekkasjer når jeg har benyttet denne metoden.
Takk for kommentar, Henning! Det er et veldig godt tips når man har penner med stempelfylling (eller evt. omformere med stempel).