Søndagssplitten – Gull fra arkivet 8 – “Bærer De blekkhuset på Dem?”
Det er nesten et år siden sist jeg skrev et Gull fra arkivet-innlegg nå, så da var det sannelig på tide å ta et lite dykk ned i bunken med gamle avisutklipp igjen! Her følger et lite kuratert utvalg av arkivgull, og små nuggets med historisk pennetrivia:
Dette er virkelig fyllepennens barndom. Denne annonsen er fra 1897, og A. C. Christensen var en av de aller første som solgte og distribuerte fyllepenner her i Norge. Innehaveren het Albertine Christensen, og firmaet hennes gikk også under navnet The Parker Pen Agentur. Firmaet eksisterte bare i noen få år.
Orion var et merke under det danske Miller Pen Co, som også startet en filial i Oslo etter krigen. De gikk under navnet Orion Pen Company fra 1914 og til litt utpå 30-tallet. Denne annonsen er fra 1927. Les mer om Miller Pen Co her.
Hvem sa at influensere var en ny ting? I 1931 lånte Herman Wildenvey bort navnet sitt for å reklamere for Conway Stewart (skjønt de klarte å feilstave navnet hans i annonsen). Jeg har for øvrig gode kilder som sier at forfatterens faktiske favorittpenn var en Parker Vacumatic, men den ble lansert først i 1932, så fram til han fikk tak i en av de, var det kanskje Conway Stewart som gjalt.
Året var 1934, og Waterman’s hadde allerede laget fyllepenner i 50 år! Jeg synes jeg aner en viss ovenfra-og-ned-holdning overfor andre pennemerker i denne annonsen, men dette var nok også høyden for Waterman’s. I løpet av de 90 årene som har gått siden denne annonsen sto på trykk, har de blitt ettertrykkelig forbigått.
Denne annonsen er fra 1936. Fyllepennene hadde for lengst tatt over markedet, men Geo. W. Hughes tviholdt likevel fortsatt på penneskaftet og blekkhuset. Annonsen føles litt som at de desperat klamrer seg fast i fortiden. Lekkende fyllepenner var vel ikke lenger et utbredt problem på midten av 30-tallet.
Denne Osmia-annonsen fra 1938 står i en viss kontrast til den forrige, og kan nesten leses som et tilsvar til Geo. W. Hughes sin annonse.
Dansken Christian Olsen startet som importør av Parker-penner, men mot slutten av 20-tallet slet han med å få tak i nok av det kjente amerikanske merket. I 1928 startet han derfor sitt eget merke, Penol (kort for Pen Olsen, eller Parker Pen Olsen). Penol ble etter hvert et kjent pennemerke i hele Skandinavia, og man kan finne masse annonser fra dem i norske aviser hele veien fra midten av 30-tallet (denne er fra 1938) og til slutten av 60-tallet. Penol-fabrikken laget også penner på lisens fra Parker i en lang perriode. I nyere tid er de nok mest kjent for sprittusjene sine.
Det er vanskelig å finne noe særlig informasjon om Norkvern, annet enn at de startet opp på andre halvdel av 40-tallet, og opphørte driften tidlig i 1952. Denne annonsen er fra 1947. Firmaet hadde flere innehavere i løpet av de få årene de var i drift. I Oslo handelsregister oppga de å drive med handel og agentur, og produktene de solgte var alt fra kjøttkverner, serveringsbrett, lekepistoler, barberblader – og blyantspissere. Denne spisseren har en litt interessant utforming, som man ikke ser så ofte nå til dags. Man stikker blyanten inn i et hull på toppen av spisseren, så er det et hjul med flere knivblader på som skjærer til blyanten når man sveiver på håndtaket.
Omon var en fyllepennfabrikk i Bergen, underlagt familiebedriften Optikus Martin O. Nielsen (som forkortes til nettop OMON). Penneproduksjonen ble startet opp i 1949, men varte bare i noen få korte år. Les mer om denne fabrikken her. Optikus Martin O. Nielsen eksisterer fortsatt, og drives i dag av 4. generasjon optiker, så om man bor i Bergen og har behov for nye briller, kan man gå innom dem i kjøpesenteret Galleriet, i Bergen sentrum.
Den kjente svenske kulepennfabrikken Ballograf hadde også en norsk fabrikk. Den startet opp i 1949, og hadde brukbar suksess gjennom første halvdel av 50-tallet. Fra 1957 gikk det dog raskt nedover med den norske fabrikken, og de ble lagt ned i 1960. Denne annonsen er fra 1959. Da var det nok ikke noen penneproduksjon lenger på den norske fabrikken, men det kan tenkes at de laget refills. Den svenske moderfabrikken holder fortsatt koken i dag, og lager (etter min mening) noen av de beste kulepennene på markedet.
Denne Parker-annonsen er fra 1959. Da hadde Parker 51 allerede vært på markedet i 18 år, men var fortsatt like aktuell – og fortsatt like moderne. Annonsen hevder at den var verdens mest ettertraktede penn, og det var absolutt ikke noen overdrivelse. Den er tidenes mest solgte fyllepenn, med over 300 millioner solgte eksemplarer i perioden 1941-1972.
Denne annonsen er fra 1996, og er en av de aller siste fyllepennannonsene jeg har klart å finne i norske aviser. Det ble nok ikke solgt så veldig mange fyllepenner i Norge på midten av 90-tallet, og man måtte også lete litt for å finne butikker som solgte dem. Men i en og annen bokhandel av en viss størrelse, kunne man komme over en glassmonter eller to med noen Parker-penner i. Det kan man også den dag i dag.
Toppbilde: Vitsetegning av den danske serie- og vitsetegneren Orla Gettermann. Denne sto på trykk i avisa Nordlys 14. november 1963.
Les flere utgaver av Gull fra arkivet her:
Søndagssplitten – Gull fra arkivet – Del 1: «I pakt med teknikkens utvikling»
Søndagssplitten – Gull fra arkivet – Del 2: Gaven fra «henne»
Søndagssplitten – Gull fra arkivet – Del 3: «Til konfirmationen!»
Søndagssplitten – Gull fra arkivet 4: «For tyveri av en fyllepenn»
Gull fra arkivet 5 – «Den ideelle skolefyllepenn til den rette pris»
Søndagssplitten – Gull fra arkivet 6 – «Kan man også SKRIVE med Deres fyllepenn?»
Søndagssplitten – Gull fra arkivet 7 – «Den er en av Nutidens nyttigste Opfindelser»